SM i telefoni och kundservice 2009 har hållits på Berns Salonger i Stockholm. Umeå universitets teleservice slutade på en delad andraplats i klassen som växlar mellan 3 500 och 4 500 anknytningar.
– Vi är jättestolta över att ha medarbetare med sådana kvalitéer. Att vi kommer på andra plats första gången som vi ställer upp i tävlingen är en framgång men nästa gång vill vi vinna, säger Arne Vedefors, telechef vid Umeå universitet, i ett pressmeddelande.
Vann klassen gjorde Skandia och Sverigeväxeln Husqvarna/Electrolux delade andraplatsen med Umeå universitet. SM i telefoni och kundservice är en tävling för företag och organisationer om vem som har bäst kundservice. Tävlingsledningen ringer 200 samtal till de nominerade företagen och organisationerna för att ta reda på hur de bemöter sina kunder. Umeå universitet fick ytterligare en utmärkelse i tävlingen.
Det var universitetets Fredrik Andrén som fick pris för Mr First Impression. Det fick han för att han besvarar sina samtal med finess och noggrannhet. I motiveringen står bland annat att han sätter de som ringer i fokus och att han ger god service. Det var den 21 januari som tävlingen ägde rum för artonde gången. Sammanlagt var 36 företag och organisationer nominerade i tolv klasser. Tävlingsledningen kollar upp hur lång tid det tar för telefonisten att svara och om telefonisten svarar korrekt. De kollar attityden, bemötandet och engagemanget hos telefonisterna. Växlarna är uppdelade i olika klasser beroende på hur många anknytningar de har. Det är minst åtta företag eller organisationer som tävlar i varje klass.
NATHALIE NORDHSTRÖM
nathalie.nordhstrom@studentis.com