Fyrtiotalisterna håller hårt i slantarna. Även om de framställs som den mest köpstarka gruppen i Sverige är det återhållsamma i sin konsumtion. Det visar Konsumtionsrapporten 2009 som har tagits fram vid centrum för konsumtionsvetenskap på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Rapporten visar också att under 2008 uppgick hushållens totala konsumtion till 1417 miljarder kronor. Det är 0,3 procent mindre än 2007. Men däremot är det 27 procent mer än 1998. Det är inom kommunikation, hälso- och sjukvård samt fritid, underhållning och kultur som konsumtionen har ökat mest sedan 2007.
Mellan 1998 och 2008 ökade konsumtionen mest inom kommunikationstjänster, fritid, underhållning, kultur, möbler, hushållsartiklar, underhåll, kläder och skor. Transporter tillhör det konsumtionsområde som har minskat mest sedan 2007. Män spenderar mer pengar på alkohol, bilen, tobak, lek, sport och hobby än vad kvinnorna gör. Däremot spenderar kvinnor mer pengar på personlig hygien, underkläder, skor, övriga tjänster och lokalresor.
40-talisterna framställs ofta som en köpglad generation men enligt rapportern är de inte alls särskilt köpgalna. Istället är fyrtiotalisterna eftertänksamma och klimatsmarta. 50- 60-åringarna har mer pengar än genomsnittet, men de konsumerar inte så mycket för det. Konsumtionsrapporten visar också att ensamstående med barn är de som har lägst utgifter för exempelvis livsmedel, transporter och fritid. Sambor utan barn är de som har högst utgifter för exempelvis utemåltider, möbler och inredning.
NATHALIE NORDHSTRÖM
nathalie.nordhstrom@studentis.com