Pappor som ser gravida ut ska locka fler män till att ta föräldraledigt. Det är journalisten och entreprenören Carlos Rojas som drar igång kampanjen ”Klart jag ska vara hemma”. Både kända och mindre kända pappor ska vara med och inspirera män till att vara mer föräldralediga. Det skriver Svenska Dagbladet. Med kampanjen vill man få föräldrarna att planera hur de ska lösa föräldraledigheterna och göra ett val redan innan barnen är fött. Att man tidigt ska bestämma när man helst vill vara hemma och hur man löser den ekonomiska biten. Målet med kampanjen är att sänka prognosen i TCO:s pappaindex. Indexet visar att det är 51 år kvar till ett jämställt uttag av föräldraförsäkringen. De senaste tre åren har andelen pappor som tagit ut föräldrapenning avstannat.
Av dem som var inskrivna som föräldralediga i Sverige mellan 2007 och 2009 var knappt 44 procent pappor. Papporna tar ut ungefär 22 procent av föräldradagarna och det innebär en ökning med knappt en procentenhet sedan 2008. Pappaindexet visade 39,0 år 2009 och 37,8 år 2008. Fortsätter det i den takten tar det 51 år innan föräldrarna delar helt lika på föräldraledigheten. Det pappaindex som TCO tar fram bygger på en sammanvägning av pappornas andel av samtliga uttagna föräldradagar och andelen män av de föräldralediga.
Indexvärdet blir 100 när mamman och pappan delar lika på föräldraledigheten. Det är i Västerbottens län som det är mest jämställt. Där ligger indexvärdet på 46,4. Sämst är det i Skåne län där det ligger på 34,4. TCO började lansera pappaindex i december 2000. Det var i samband med att ett pappaindex för 1999 presenterades. Siffrorna bygger på försäkringskassans statistik över föräldraledighet.
NATHALIE NORDHSTRÖM
nathalie.nordhstrom@studentis.com
Intressant story. Och viktigt ämne.
Carpe Diem!