En doktorand ska se till att SJ håller sina tidtabeller. Det är SJ och Banverket som tillsammans med Linköpings universitet upprättar en helt ny doktorandtjänst. Målet är att uppnå bättre punktlighet inom tre år. Idag är det i genomsnitt nio av tio persontåg som kommer i tid till sin slutstation. En orsak är att det är trångt på spåren och att en försening ofta leder till följdförseningar som drabbar många passagerare.
Man vill nu komma till bukt med problemen och det är därför SJ, forskningsstiftelsen Vinnova och Banverket tillsammans bekostar en doktorandtjänst som ska se över problemet ordentligt. Tanken är att doktoranden ska starta sitt projekt i april. Doktorandens uppgifter är att lämna förslag på mötesplatser som är lämpliga längs spåren. Han eller hon ska också lämna förslag på hur avgångstiderna kan ändras för att trafikflödet ska bli jämnare.
Var tågen kan mötas eller köra om varandra längs spåren hör också till en av doktorandens uppgifter att lämna förslag på. Han eller hon ska också ta fram förslag på vid vilka tidpunkter det bör läggas in extra tidsmarginaler i tidtabellerna. På grund av att den svenska tågmarknaden avregleras under 2010 blir forskningsprojektet extra viktigt för SJ. Fler järnvägsbolag förväntas då vilja köra på de spår som ofta är trånga redan nu.
– Järnvägsnätet är ett stort och komplext system. För att utnyttja den begränsade kapaciteten så effektivt som möjligt är det viktigt att vi skaffar oss bättre förståelse över vilka samband som fortplantar störningarna, säger Tommy Jonsson, planeringschef för tågtrafikledningen på Banverket, i ett pressmeddelande.
NATHALIE NORDHSTRÖM
nathalie.nordhstrom@studentis.com
Nån mer än jag som blivit drabbad av tågförseningar?
Många gånger, ofta!