Rädda musiken på gymnasiet


UTBILDNING Med den stora valfrihet som finns i musik prövar och utvecklar skolungdomar sin identitet. Detta slår en avhandling från Umeå universitet fast. Elevernas val av musikaktiviteter på gymnasiet kan ses som strategiska investeringar inför framtiden. – Musiken utvecklar nämligen inte bara ungdomarnas förmåga att samarbeta, utan också deras ”öppensinnighet” och kreativitet, säger Manfred Scheid som i dagarna lägger fram sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete. Avhandlingen blir extra intressant då regeringens utredare nyligen pekat ut musikundervisningen som ett utbildningsområde som borde plockas bort från skolan. Något som nu pekas ut som en drastisk försämring av skolans kvalité i avhandlingen från Umeå Universitet. – Ungdomar tar med sig och spelar musik från fritiden i skolan som därmed blir en arena för identitetsutveckling och samspel. Musikämnet i skolan skapar möjligheter för ungdomar att prova kulturella identiteter, det vill säga identiteter som inte enbart grundar sig på kön, etnicitet eller religion, säger Manfred Scherid till Umu.se. MARKUS HANKINS markus.hankins@studentis.com