Karriärexperten Charlotte Hågård har tagit fram sju tips på hur du effektiviserar ditt jobbsökande. Charlotte har tjugotvå års erfarenhet som karriärcoach och har skrivit boken ”Jobbsökarboken – 12 snabba steg mot ett nytt jobb”.
Hågård menar att det inte räcker med att skicka iväg brev och cv eller att lägga upp dem på olika jobbsajter. Här följer några av hennes tips på hur man kan effektivisera sitt jobbsökande.
Hur mycket tid lägger du ner på att söka jobb? Ägna tjugofem timmar i veckan i stället för fem.
Hur känner du inför jobbsökandet och hur står det till med din motivation? Fundera på detta innan du börjar leta efter jobb.
Kartlägg dig själv och dina kompetenser, det ger självförtroende och självinsikt. En självinventering kan hjälpa dig att få reda på vad du har att erbjuda och det är en källa till framgång.
Gör en strukturerad plan för ditt jobbsökande. Gör ett schema och skriv ned vad du ska göra mellan till exempel åtta och fem. Bryt sedan ned schemat i små och stora uppgifter – ända ner till minsta telefonsamtal.
Fundera på vad som gör dig unik för den aktuella arbetsgivaren.
För att få komma på intervju gäller det att matcha dig mot jobbet du söker.
Det är bra att gå på så många intervjuer som möjligt. Ge intervjun en chans även om jobbet inte känns toppen. Tänk om det visar sig att jobbet är roligare än vad du först trodde!