Två sistaårsstudenter från Handelshögskolan i Stockholm (HHS) respektive Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) har i dagarna lanserat en helt ny tjänst som låter företag testa hur deras hemsidor fungerar i verkligheten. Tjänsten heter Simulo och är den första i sitt slag i Sverige.
”Genom att spela in hur riktiga besökare faktiskt använder hemsidorna, kan vi på ett snabbt och lättillgängligt sätt ge våra kunder insikter som tidigare kostade tiotusentals kronor i konsultarvoden att få fram”, säger Lukas Sveman, som studerar vid Handelshögskolan och är en av de två grundarna. Han har själv startat och drivit flera webbplatser och har många gånger varit frustrerad över hur svårt och dyrt det är att testa användarvänligheten på svenska hemsidor.
Simulo bygger på ett program som, med både ljud- och bildupptagning, visar exakt hur en hemsida används. Exempelvis kan det röra sig om att se hur SF Bios besökare går tillväga för att boka en biobiljett, för att se hur denna process skulle kunna underlättas. Efter ett utfört test får besökarna svara på några korta frågor om hemsidan i sin helhet.
Hittills har tjänsten främst testats på ett antal utvalda kunder i olika branscher, och feedbacken har än så länge varit mycket bra. Exempel på referenskunder är den prisvinnande mobilbutiken Katshing.se, Xzakt Kundrelation, Ragn-Sells, Tyresö Kommun och Parisguiden.se. Exempel på utlåtanden är ”En tjänst väl värd priset” och ”Kort sagt – jättebra!”.
”Vi är övertygade om att detta är något alla företag har nytta av, därför har vi försökt att göra tjänsten så enkel och tydlig som möjligt”, säger Oskar Thorén, som studerar vid KTH och är den andra grundaren. Han tillägger att ett Simulotest endast kostar 299kr, vilket är en mycket måttlig kostnad för de flesta svenska företag.