Cykel är ett bättre alternativ än spårbil. Det tycker Martin Emanuel, civilingenjör och doktorand i teknik- och vetenskapshistoria vid KTH och Arne Kaijser, professor i teknik- och vetenskapshistoria, vid KTH. De skriver på DN Debatt att en ambitiös satsning på cykelbanor och uthyrning av cyklar vore bättre än den planerade skiljelinjen med 17 stationer mellan KTH/Stockholms universitet och Karolinska Institutet.
Det pratas ibland om spårbilar som ett framtida, miljövänligt transportssystem. Det är en teknik som bygger på vagnar i samma storlek som personbilar. De tar sig fram ovanpå eller hänger under en balkbana några meter upp i luften. Dessa vagnar kan anropas av användaren och kör denne till den önskade stationen utan något stopp. Det skulle vara ett individuellt men spårbundet sätt att ta sig fram. Kjell Dahlström, tidigare generaldirektör för Statens Institut för Kommunikationsanalys, lämnade över en utredning om spårbilteknikens förutsättningar i Sverige för ett halvår sedan.
I den pekade han ut ”Via Academica” i Stockholm som det bästa alternativet på en pionjärbana. Det skulle vara en nio kilometer lång spårbillinje med 17 stationer. Investeringskostnaden för banan med 90 vagnar med fem sittplatser i varje beräknas bli 660 miljoner kronor. Emanuel och Kaijser tycker att ett bättre alternativ skulle vara att göra en ambitiös satsning på cykelbanor och cykeluthyrning. De menar att det skulle vara ett attraktivt alternativ som är överlägset ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det är korta avstånd och det går lätt att cykla mellan KTH och universitetet. Det skulle kosta mycket mindre pengar och det skulle också vara bra för såväl miljön som hälsan. Det skulle bli vanligare att studenterna tog cykeln till skolan och den vanan kanske hänger kvar även senare i livet.
NATHALIE NORDHSTRÖM
nathalie.nordhstrom@studentis.com