Månadens krönika -av Selmir Draganovic
Månadens krönika
-av selmir draganovic
Köra med grönt samvete
Miljöbilar. Stora som små, man ser de varje dag i trafiken. Titt som tätt
står en ful Toyota Prius i stel silvermetallic parkerad på en
Konsum-parkeringen i sällskap med någon annan trist miljöbil som Saab 9-5
Biopower. De står där parkerade och glänser i solen, skryter och hånar andra
politiskt inkorrekta bilar. De får också skattelättnader, vilket innebär fri
parkering i samtliga zoner i vår huvudstad, slipper betala massa hemska
avgifter i övriga storstäder, slipper betala miljöskatt, slipper förbruka
blyfri bensin med oktanhalt 95 i mängder, slipper sotiga dieseln etc. Som ni
förstår, kära läsare, miljöbilarna slipper undan det mesta via olika typer
av "förmånsvärden", som det så fint heter. Till exempel kommer
miljöbilägarna få minst 10 000 SEK av regeringen redan år 2009. Om jag
fattat rätt, kommer bilar som heter Lexus GS450h, få en fet förmånsvärde på
91 000 SEK. Fast just den bilen är lite speciell i sig, eftersom den kostar
också kalasmäktiga 650 000 SEK. Inte konstigt att dessa miljöbilar är
populära, eftersom de är *alltid *politisk korrekta. Man för tusentals
kronor i förmåner och de släpper ut blommor ur avgasröret. Nästan så att man
skulle göra som tjuren Ferdinand: Dyka med nyllet före till pipan och lukta
på avgaserna.
Av totalt 27 169 nyregistrerade personbilar under april månad, står
miljöbilarna för 14,3 % av försäljningen. Det är alltså bilar som Saab 9-5
Biopower, Ford Focus/Volvo V50 Flerxifuel (för er som inte visste det, så
delar Volvo V50 F med sin brors Ford Focus' samma Flexifuel-motor), Toyota
Prius etc. Många av dessa bilar snittar sina koldioxidutsläpp på 140 g/km.
Och som grädde på mosen, har hotshotsen i EU spikat upp en ny lag - nej
förlåt - "lagförslag", som säger att år 2012 ska alla nyregistrerade bilar
inte släppa mer än 130g CO2/km. Kul va? Det innebär att även dagens
miljöbilar blir helt plötsligt miljösvin och kanske utan några som helst
förmåner! Hade detta införts i år, skulle bilar som Volvo C30 F och Saab 9-3
Biopower inte haft en suck att klara de nya koldioxidkraven. Varför det då?
Jo, Volvo C30 F släpper ut 140g CO2/km (alltså 10g mer) och Saab 9-3
Biopower släpper ut hela 221g (!) CO2/km.
Men tillverkarna hjärntvättar oss unga ständigt med reklam som visas titt
som tätt på TV. Reklam som handlar om miljön. Som till exempel Saabs reklam
på "nya" 9-3 Biopower, med en miljötema utav guds like och en miljölåt som
heter "Release me" från Oh Laura. Kändisarna börjar ratta fula Toyota
Priusar, barnfamiljerna rusar med raketfart till närmaste bilhandlare, ALLA
vill helt plötsligt vara miljömedvetna helgon och skona moder natur genom
att ratta en ful skitbil som har en "högteknologisk" hybridmotor utav guds
like. Det har gått nu förbannat långt, så långt att även de svenska
sportbilstillverkarna Koenigsegg gjort ett eget E85-lmonster vid namnet
Koenigsegg CCXR. En best som levererar makalösa 1 018 hästkrafter och har
ett vrid på 1 060 Nm vid 6 100 r/min. Herrejävlar, sicket Flower Power!
Okej, nu vet ni lite om vad som pågår i bilvärlden just nu. Och det är nu
andra saker börjar ta form. Ingen biltillverkare vill skryta med hur mycket
koldioxid dennes bil släpper ut. Så vitt som jag vet, är det bara Teknikens
Värld som börjat göra koldioxidtester på nya bilar. Ingen biltillverkare
vill heller avslöja exakt hur de får tag på E85 och var. Politikerna -
inhemska som utländska - vill bara att bilen körs på ett förnyelsebart
bränsle. Hur den processen för att få fram just E85 (eller E100 senare i
framtiden) ska gå till väga, det skiter de i. Att det mesta av E85 kommer
från Brasiliens regnskog till exempel, det vill ingen höjdare poängtera. En
skog som funnits i miljoner år och utgör tillsammans med regnskogen i Afrika
och Asien vår nuvarande atmosfär. Den atmosfären gör så att alla levande
varelser kan andas, få syre i blodet och kan leva. Vad händer när alla helt
plötsligt vill köra med E85, även indierna och kineserna? Hur många hektar
regnskog kommer det finnas då kvar i Amazonas? Vad kommer hända med vår
lilla planet?
Innan ni börjar skicka gästboksinlägg till mig i dussintals, tycker jag att
ni ska ta en funderare över vad som är miljömedvetet och inte. Ska vi bara
köra runt i 100% el-bilar eller bara som Toyota Prius, fifty-fifty? Eller
ska vi kanske tillgodose efterfrågan på E85 genom att röja mer regnskog för
att få plats med nya E85-träd? Vi kan väll lika gärna forsätta köra på
Blyfri 95 och ha betydligt roligare med en normal bil istället! För jag vill
det! Jag vill köra med en trimmad Toyota Supra och med en fet motor som
halsar i sig en 95:a. Jag vill göra dounuts, helst 8:or genom att drifta med
mitt vårlåk. Jag vill köra på strippen. Jag vill köra på bensin till sista
droppen, tills absolut ingen olja är kvar! Det jag däremot inte vill, är att
köra grönt eller köra en grön bil. Kanske jag hakar på den löjliga
miljötrenden senare när jag blir någonstans mellan 40-50 bast, men inte nu.
Inte när jag är i tjugoårsåldern. Kalla mig vad ni vill, men man är bara ung
en gång.
Skrivet den 11 juli 2007, 10:03 av Anonymous
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera