Lyxen breder ut sig i Sverige


Svenskarna blir allt lyxigare och lyxigare. Det konstaterar analysföretaget Kairos Future som granskat konsumtionen i samhället. Framför allt handlar det om masslyxen, att premiumprodukter som exempelvis choklad, kaffe och möbler blivit tillgängliga för den stora massan. Det tvingar i sin tur de som vill vara ännu mer exklusiva att shoppa ännu dyrare produkter. –De måste konsumera ännu dyrare saker. Det ser man i att det numera ges ut superlyxvaror som är otroligt dyra. Cartier har till exempel gett ut en klocka för 200000 dollar, säger Pernilla Jonsson, konsult på Kairos Future till SvD Näringsliv. Ett annat tecken på att lyxen breder ut sig är att Systembolaget säljer allt mer champagne, dyrare whiskysorter och fint vin. Hur är det för studenter, lyxar ni på mer än vanligt eller är det samma harvande med billiga basvaror som alltid? Skulle ni hellre köpa dyrt lyxkaffe än billigt snabbkaffe? Är en Porsche målet med existensen? Är champagne godare än kårens 20-kronors öl? (Källa: E24/SvD)