Högskolor satsar mer på reklam


Högskolornas och universitetens kamp om studenterna hårdnar och lärosätena satsar alltmer på reklam. Under förra året lade högskolorna och universiteten över 170 miljoner kronor på reklam och pr. Det skriver Dagens Nyheter. Pengarna går bland annat till annonsering i pressen, kataloger och program. Även utställningar, mässor och kampanjer räknas hit. I genomsnitt lade lärosätena 1 978 kronor per varje ny student förra året. Det är 31 procent mer än förra året. De största kostnaderna som löner till informations- och marknadsföringsansvariga är inte medräknade i den summan. Siffrorna kommer från en granskning som Dagens Nyheter har gjort av 35 lärosäten. Antalet studenter har inte ökat utan lärosätena konkurrerar om de studenter som finns. - Många lärosäten liknar varandra väldigt mycket. Det har blivit viktigare att synas i bruset och man måste ju ta marknadsandelar, säger Karin Ladberg, informationschef på Högskolan i Skövde, till Dagens Nyheter. Luleå tekniska universitet är det lärosäte som har satsat mest. Under förra året lade de nästan 19 miljoner på reklam och pr. På andra plats kommer Karolinska Institutet. Statsanslaget beror på elevantalet. NATHALIE NORDHSTRÖM nathalie.nordhstrom@studentis.com