Studenter fuskar av okunskap


Studenter fuskar av okunskap. Den slutsatsen drar Lars-Erik Nilsson vid Göteborgs universitet i sin avhandling. Han har granskat de anklagade studenternas argument och förklaringar till disciplinnämnden. Enligt Lars-Erik Nilsson är det många studenter som inte vet vad ett korrekt akademiskt skrivande innebär. Han menar att studenterna vet att det är förbjudet att plagiera, men att alla inte vet vad det innebär. - Det är en komplicerad uppgift att skriva en fri vetenskaplig text. Skriver man för likt blir det plagiat och försvinner man för långt från litteraturen blir det ovetenskapligt, säger Lars-Erik Nilsson till Hallandsposten. Antalet disciplinåtgärder mot studenter har ökat från 127 stycken år 2001 till 449 stycken år 2006. Lars-Erik Nilsson tror inte att ökningen beror på att studenterna blivit mer oärliga. Istället tror han att det beror på att högskolorna har fokuserat mer på att upptäcka plagiat och att salstentorna kontrolleras hårdare. NATHALIE NORDHSTRÖM