Svårt att förena teori och praktik


Det kan vara svårt att förena teoretisk kunskap med praktisk erfarenhet inom lärarutbildningen. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet. Avhandlingen visar vilka kopplingar det finns mellan den teoretiska kunskapen och den praktiska erfarenheten. Det ställdes tydliga krav på att lärarutbildningen skulle forskningsanknytas i en större utsträckning i den senaste lärarutbildningsreformen 2001. Dessutom skulle förankringen i yrket stärkas. Detta skulle ske genom samspel mellan praktiska erfarenheter och teoretiska kunskaper. Nu har Anita Eriksson vid Göteborgs universitet undersökt hur sambandet mellan teori och praktik skrivs fram i de nationella och lokala lärarutbildningsdokumenten och i texterna om högre utbildning. Hon har också undersökt hur detta formuleras i samtal studenterna emellan eller i samtal mellan studenter och lärarutbildare. Enligt studien använder lärarutbildare och studenter olika strategier för att koppla ihop teori och praktik. Studenter ser båda delarna som viktiga delar i utbildningen. Men de tycker att det kan vara svårt att få erfarenhet av de nya sätten att arbeta på eftersom de sätten inte alltid tillämpas ute på skolor och förskolor. NATHALIE NORDHSTRÖM nathalie.nordhstrom@studentis.com