Fattiga studenter presterar sämre


EKONOMI. Regeringens nya förslaget till ett nytt studiemedelssystem har flera brister. Att få studenterna att prestera bättre genom att sänka tiden för studiemedel från sex till fyra år är fel väg att gå och sätter kraftiga begränsningar för studenternas valmöjligheter, skriver Anna Götlind, Sveriges Universitetslärarförbund, och Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet på Göteborgs-Postens debattsida. [citat]All utbildning är en långsiktig samhällsinvestering som syftar till att främja såväl ekonomisk tillväxt och sysselsättning, som personlig utveckling, demokrati och jämställdhet. Utbildning kan därför inte begränsas till en viss period i människors liv. Det måste vara möjligt att återkomma till utbildning efter en tid i arbetslivet, inte minst utifrån arbetsmarknadens behov. Ur ett globalt perspektiv är det viktigt att ett lands befolkning har en hög utbildningsnivå som kan möta den internationella konkurrensen med kunskap och kompetens.All utbildning är en långsiktig samhällsinvestering som syftar till att främja såväl ekonomisk tillväxt och sysselsättning, som personlig utveckling, demokrati och jämställdhet. Utbildning kan därför inte begränsas till en viss period i människors liv. Det måste vara möjligt att återkomma till utbildning efter en tid i arbetslivet, inte minst utifrån arbetsmarknadens behov. Ur ett globalt perspektiv är det viktigt att ett lands befolkning har en hög utbildningsnivå som kan möta den internationella konkurrensen med kunskap och kompetens.[slut_citat] Götlind och Sirén tycker att det svenska systemet med studiemedel som är tillgängliga för alla motverkar social snedrekrytering och främjar kulturell mångfald. De påpekar att dtta är unikt i jämförelse med hur det ser ut i många andra länder och kritiserar skarpt regeringens planer på att förändra systemet. Läs hela debattartikeln här. Markus Hankins markus.hankins@studentis.com