Användarbild
hej ärade forumet. jag vill med denna tråd förklara min tro. 1.Vad är islam? Islam är en religion. Det den äldsta, eller rättare sagt den enda Gudsreligion för mänskligheten. Så är det därför att islam betyder att fullständigt underkasta sig Guds vilja. Och att handla i enlighet med Hans bud. Och eftersom alla Guds budskap har uppmanat till att underkasta sig Guds vilja och att handla i enlighet med hans bud, betyder det att alla Guds budskap uppmanar till islam. Alla Guds profeter har predikat till islam i alla tider, eftersom alla profeter predikade för denna lydnad till Gud och uppmanade till att handla i enlighet med Guds bud. Islam är ett budskap som huvudsakligen kan delas i tre delar. En ideologisk lära som bl.a. uppmanar till att tro på Gud som den ende guden, att tro på Hans rättvisa, att tro på uppenbarelsen och på ett liv efter detta. Det är också ett budskap med en rättslig lära. Islam uppmanar till att lagstifta och styra samhället, såväl ekonomiskt som politiskt och juridiskt, i enlighet med Guds lära. Islam uppmanar också till att, om det blir nödvändigt, ta till strid för att försvara det mänskliga samhället mot nedbrytning och upplösning eller korruption och förtryck. Islam är också ett budskap med moralisk lära. Budskapet uppmanar till en god moral och förespråkar t.ex. hederlighet, tålamod, vänlighet och förlåtelse. Samtidigt uppmanar budskapet till att undvika sådant som t.ex. avundsjuka, otrogenhet och att baktala andra människor. Islam i sitt slutliga budskap, uppenbarades i Arabien mellan år 610 och år 632. Detta skedde genom att ängeln Jibril (Gabriel) under 23 år, gradvis, förmedlade Guds ord till mänskligheten genom en man som hette Muhammad ( Muhammed). Dessa ord finns samlade i en helig bok som kallas Al Qur’an (Koranen). 2. Vem är Allah? Det arabiska ordet Allah har ofta översatts till Gud på andra språk. Det har man gjort trots att Allah är Guds egen namn och inte ett substantiv som man kan använda för att tala om olika gudar som finns i olika kulturer. Man kan t.ex. inte använda Allah på samma sätt som det svenska ordet gud när man talar om de gamla grekiska gudarna som "krigets gud" och "fredens gud". Man kan inte säga "Krigets Allah" och "fredens Allah", eftersom Allah inte är någots gud utan alltings Gud. Allah är världens Herre - det var Han som skapade världen och det är Han som styr den. Han är inte en gud för ett utvalt folk och det betyder att Han är inte en rasistisk gud som belönar eller särskilt uppskattat en speciell folkgrupp eller ras. Allah särskiljer inte människorna på grund av dera,,22,00s ras, hudfärg, kön eller nationalitet.Han är en allenarådande och självständig Gud. Han har ingen son eller dotter, ingen hustru och inte heller någon mor eller far. Han har inte fött och Han är heller inte född. Han kan inte ses för Han är inte materia. Han står över allting och har inte tagit skepnad i en materiell kropp. Ingen är Hans jämlike, skulle denna varelse vara en annan gud och då "skulle varje gud ha tagit till sig vad han hade skapat, och några skulle förvisso ha försökt få herravälde över andra.." (1). "Det finns inget som helst likt Honom" (2). Han har inga brister, inte heller påverkas Han an tidens gång. Om Han hade sådana brister skulle Han vara föränderlig: ena dagen duglig gud, andra dagen en oduglig varelse. Han är den evige och odödlige, den högste och den för alltid levande. Han har inga begränsningar i tid och rum. Det finns inga platser eller tidpunkter som ligger bortom Hans räckvidd. Han är inte en materiell varelse som lever under en viss tidpunkt eller befinner sig på en plats i taget. Han är den Barmhärtige och den Medlidsamme. I sin barmhärtighet sände han budskapet för att vägleda människan mot hennes bästa. Han är den Rättvise. I sin rättrådighet straffar han dem som begått onda gärningar i detta liv och belönar dem som utfört goda gärningar. Han i sig själv gör aldrig något ont och förtrycker heller aldrig någon. Han handlar alltid i enlighet med vad han livat mänskligheten i sitt budskap. Han har många attribut, och dessa attribut är fullkomlighetens attribut. Det betyder att Han är den Allsmäktige, den Allvetande, den Autonome etc. Ingen delar dessa fullkomlighetens attribut. Ingen annan är Allsmäktig eller Allvetande etc. 1. Den heliga Qur'anen, svensk översättning, Qanita Sadiqa (Islamabad 1988), 23:92. 2. Ibid 42:12 3. Vem är Muhammad? Muhammad (Muhammed) är islams helige profet. Han föddes i staden Makka (Mecka) i Arabien år 570. Hans far hette Abdullah. Hans mor hette Amina. När han var 40 år gammal, år 610, blev han utvald av Guds uppenbarelse. Han predikade monoteism och bekämpade alla former av mångguderi. Profeten var annars en vanlig man med vanlig mänsklig karaktär och mänskliga behov. Men han är - i likhet med alla Guds profeter - fri från synd (Ma’sum). Det betyder att han inte kunde missförstå Guds budskap och inte heller förmedla det felaktigt till människan. Han kan dessutom inte ha agerat på annat sätt än vad budskapet uppmanat honom att göra. Annars skulle förmodligen islam, och alla andra av Guds budskap, ha förvanskats. Man skulle ha anledning att ifrågasätta det gudomliga ursprunget om en profet skulle missförstå ett budskap eller förvanska det när han predikade. Det skulle man också göra om en profet inte levde efter Guds föreskrifter. Resultatet skulle bli att folket - som ser honom som ett ideal - skulle agera på samma sätt som profeten istället för på det sätt som Gud har utsett åt människorna. Profeten var, på grund av sin goda moral, känd som en hederlig man bland sitt folk redan före uppenbarelsen. Efter uppenbarelsen prisade Gud hans moral i sin heliga bok genom att säga: "Och du besitter sannerligen ädla moraliska egenskaper." (1) Han var analfabet. Hans analfabetism erbjuder ett bland många bevis på den heliga Koranens ursprung. Det är också ett svar till dem som påstår att han skulle ha skrivit Koranen. Bortsett från denna Bok, som fascinerat och fortfarande fascinerar de arabiska lingvisterna med sin välskrivenhet, var profeten helt oförmögen att läsa eller skriva. Muhammad är den siste profeten. Gud kommer inte att sända någon fler profet efter honom. Det budskapet profeten förmedlade till mänskligheten har fulländats av Gud och dokumenterats av människorna. Budskapet har inga brister eller förvanskning som behöver rättas till. Därför behövs inte heller någon profet. 1) Den heliga Qur'anen, Svensk översättning, Qanita Sadiq, (Islamabad 1988), 68:5. 4. Vad är Koranen? Koranen är islams heliga bok. Den har, gradvis, uppenbarats för profeten Muhammad under en tidsperiod av 23 år. Koranen är Guds egna ord. Ett hundra tal av profetens lärjungar lärde sig Koranen utantill när han ännu levde. De olika Koran verserna skrevs också ned på olika pappersark. Efter profetens död, år 632, tog den första kalifen, Abu Bakr, initiativet att samla in alla dessa verser till en bok (Mus-haf). Alla sådana koran-böcker (Masahif) som muslimerna läser idag, över hela världen, är identiska med den första Mus-haf. Koranen finns alltså inte i olika versioner, allt som står i en bok står också i en annan. Den första kalifen samlade ihop de som lärt sig Koranens verser utantill och fick sedan ge ett enhälligt godkännande av att det som skrevs ned i den första Mus-haf var vad de hade lärt sig. De islamiska lärde är övertygade om att inte ett enda ord har ändrats, lagts till eller kastats bort. Den heliga Kranen har en fantastisk skönhet och charm på sitt originalspråk - arabiska . Det har berättats att man utmanade avgudadyrkarna att producera en enda vers som kunde mäta sig med de som finns i Koranen. Avgudadyrkarna samlade många och valde ut en man som var känd bland araberna för sin litterära förmåga. När mannen, vars namn var Walid bin Al Mughira, fick höra några verser från den heliga Koranen, återvände han till sitt folk och sa: Jag har hört sådant från Muhammad som varken liknar sagornas eller människornas ord. Hans ord har en speciell ton och en särskild skönhet. Dessa ord står högt över allting och ingenting kommer någonsin att kunna stå över dem. M. M. Pickthall, som översatte Koranen till engelska, säger att han arbetade väldigt hårt med att hitta ett passande språk för sin översättning, men "resultatet är inte den underbara Koranen, den oförlikneliga symfoni vars ton kan röra män till tårar och hänförelse. Det är bara ett försök att presentera Koranens betydelse - och möjligen något av dess charm - på engelska.(1) Detta är några av orsakerna till att Koranen anses vara det största miraklet som utförts av islams analfabetiska profet. Koranen innehåller 114 kapitel och 6226 verser som - i originalspråk - omfattar 99464 ord. 1) M.M.Picktall. Holy Quran (Hyderabad 1930) sid:9. 5. Vem förmedlar budskapet efter profeten? Före sin död valde profeten, med gudomlig vägledning, ut tolv personer för att de skulle leda det islamiska samhället. De kallas imamer. Dessa imamer skulle förklara innehållet i budskapet för människorna. De skulle, med den kunskap de fått av profeten och gudomlig vägledning, visa människorna hur de skulle tillämpa de olika föreskrifterna och tolka olika lagar. Efter det att den tolfte imamen försvunnit är det meningen att folket för att förstå den islamiska synen på olika frågor, ska lita till de ibland dem som är mest bildade i religionen (Mujtahidin - plural av Mujtahid). Dessa Mujtahidin (de lärde) behövs huvudsakligen för att härleda och finna de religösa lösningarna i Koranen och Sunna (Vad profeten har sagt eller gjort) på dagliga frågor och problem. Ordet imam syftar inte alltid på de tolv imamerna Man kan säga imam om t.ex. den person som leder kollektiva böner. De tolv imamerna som profeten utsåg var: Ali, Hasan, Husayn, Zayn Al’Abidin, Al Bakir, Al Sadiq, Al Kazim, Al Rida, Al Taqi, Al Naqi, Al ‘Askari och Al Mahdi. 6. Vem är muslim? Muslim är den person som bekänner att det inte finns någon annan gud än Allah, och att Muhammad är hans sändebud. En sådan person betraktas som och behandlas i de muslimska församlingarna som muslim. Men en troende muslim är den som i sitt hjärta tror på det han muntligt bekänner. Han följer också allt det som står i skriften. Man säger då att han har ‘Iman (tro). 7. Vad vill islam att man ska tro på? Man ska bland annat tro på att det inte finns någon annan gud än Allah (på det sätt som Han presenteras här). Man ska tro på att Muhammad är Hans sändebud och att de tolv imamerna är de som utsågs att förmedla budskapet efter honom. Man ska tro på ett liv efter döden och på domedagen. Man ska tro på Paradiset och Helvetet. Man ska tro på Guds rättvisa, på uppenbarelsen, på änglar och på att Koranen är Guds fulländade bok. Man ska tro på alla Allahs profeter: Adam, Ibrahim (Abraham) Nuh (Noak), Musa (Moses), ‘Isa (Jesus) och många andra. Man ska tro på alla Guds heliga böcker: Al Tawrat (Gamla testamentet), Al ‘Injil (Nya testamentet), och Al Zabur som uppenbarades för profeten Dawud (David). Men man ska också tro på att dessa böcker är delvis förfalskade. Därför ska man enbart lita på Koranen som enda oförfalskade skriften. Man ska tro på Koranens budskap och de budord som profeten framförde. Det innebär också att tro på att Allahs budord är för människans bästa och att människan inte kan stifta lagar som är bättre än de lagar som människans skaparen redan har stiftat. Man ska tro på att Muhammad är den siste profeten och att Koranen är den sista och slutgiltiga heliga Boken. 8. Vad vill islam att man inte ska tro på? I huvudsak ska man inte tro på något som motsäger, eller avviker från, de läror som är fundamentala i islam. Man ska alltså inte tro på att Allah har någon "medhjälpare", någon son, dotter, far eller mor. Man ska inte tro på att han förkroppsligar sig eller att han är materiell och begränsad i tid och rum. Man ska inte tro på att Hans liv, kunskap, förmåga eller vilja är föränderliga och att de på så sätt kan minskas, utökas eller elimineras. Man ska inte tro på att döden är slutet för en människans liv eller tvivla på att hon efter döden kommer att återvända till sin Herre. Man ska inte tvivla på att Guds dom över människan blir rättvis, allt efter det onda och det goda hon uträttat i sitt världsliga liv. Man ska inte tvivla på att den heliga Koranen är gudomlig eller att Muhammad är Guds sändebud. Man ska inte tvivla på att de tolv imamerna utsågs av profeten för att leda muslimerna efter hans död. Man ska inte tvivla på det gudomliga miraklet. Man ska inte tro på att någon filosofisk, politisk, ekonomisk eller annan av människor skapad teori, kan garantera människan lycka när den emotsäger Guds budskap. Man ska inte tro på att man kommer att få Guds belöning trots onda handlingar, för att man exempelvis tillhör en särskild ras eller folkgrupp. Man ska inte tro på vidskepelse, eller inbilla sig att människan saknar valfrihet i sin tro och handling - Gud tvingar ingen till tro eller handling. Religösa plikter: det sägs inom islam att det inte finns något mänskligt problem som inte Gud har gett ett omdöme om. Det är därför människans religösa plikter och ansvar gentemot Allah såväl som gentemot människor och miljö osv. är många i islam.Varje mänsklig handling bedöms att tillhöra en av de fem islamiska reglerna (Ahkam): Det kan vara påbjudet ( en plikt) (Wajib), förbjudet (haram); rekommenderat att göra ( Mustahab); olämpligt (Makruh) eller tillåtet (Mubah). Att t.ex. be är påbjudet; att dricka alkohol är förbjudet; att ge allmosor till fattiga är rekommenderat; att vara ogift är olämpligt; att äta ett äpple är tillåtet. Som sagt det finns många regler. Här är några av de viktigaste islamiska plikterna och förbuden: 9. Vad är det man måste göra (Al Wajib)? 1. Man måste be till Allah fem gångar om dagen. (Sammanlagt 25-30 minuter). 2. Man måste avhålla sig bl.a. från mat och dryck från soluppgången till solnedgången, en månad om året. 3. Man måste vallfärda till ka’ba i den heliga staden Makka (Mecka) i Saudi-Arabien en gång under sin livstid (Under förutsättning att man har ekonomisk och fysisk förmåga). 4. Man måste betala en viss summa av de tillgångar man har i vete, korn, dadlar, russin, guld- och silvermynt, kameler, kor, och får. (Summan av dessa olika sorters tillgångar varierar men en genomsnittlig siffra är ca. 2,5%). 5. Man måste betala en årlig skatt som består av 1/5 av det värde en mans egendom består av när man dragit av hans och familjens lagenliga utgifter. 6. Man måste försvara den islamiska nationen om en fiende anfaller. 7. Man skall använda lagenliga medel för att - i nämnd ordning - stimulera, uppmuntra och om nödvändigt, tvinga andra att leva dygdigt. 8. Man skall använda lagenliga medel för att - i nämnd ordning - stimulera, uppmuntra och om nödvändigt, tvinga andra att avhålla sig från felaktiga och dåliga handlingar. 9. Man måste vara lojal mot Gud sanna tjänare. 10. Man måste ta avstånd från Guds fiender. Dessa tio påbud betraktas som islams grenar (Furu’ Al din). Det vi har tagit upp här är de viktigaste plikterna, men det finns många fler plikter och skyldigheter som en muslim ska uppfylla. Några av dem kommer att tas upp i nästa kapitel (Bl.a. mannens och kvinnans skyldigheter gentemot varandra, föräldrar och barn). 10. Vad är förbjudet (Haram)? Det är förbjudet att försumma Guds föreskrifter, t.ex. de påbud som nämnts här. Därutöver är det huvudsakligen förbjudet att göra följande, i sitt respektive sammanhang: · I sociala sammanhang: Det är förbjudet att spionera på andra, att baktala andra, att avslöja andras hemligheter, att skada andra, att förolämpa eller anklaga andra för något de ej begått. Otrogenhet i äktenskap, att utöva homosexualitet och annan otuktighet är förbjudet. Likaså att besöka barer och liknande ställen. Det är också förbjudet för kvinnan att visa sin kropp eller sitt hår (förutom ansiktet, händerna upp till handlederna och fötterna upp till anklarna) för "främmande" (1).(Se mer om detta i frågan nr 40). Det är förbjudet att utöva magi, att lura andra, att bryta relationer till anhöriga, att behandla sina föräldrar illa, och att bryta ingångna avtal och överenskommelser. Vidare är det förbjudet att ingå äktenskap med sin mor, mormor, syster, dotter, svärmor, svärdotter, moster eller faster. Spel är förbjudet, att döda, stjäla och idka utpressning är förbjudet liksom varje annan handling som skulle beröva människor någon an deras sociala rättigheter. · I privata sammanhang: Det är förbjudet att hyckla, att utsätta sig själv för fara, att dricka alkohol eller blod, att äta griskött eller annat förbjudet kött (T.ex. kött från djur som inte slaktas på retuell sätt), att äta på guldtallrik eller med guldkniv och guld gaffel, att äta eller dricka något som tillhör andra utan deras tillstånd, att slösa med pengar och att utföra handlingar som kan vara till skada för kropp eller själ. · I affärs sammanhang: Det är förbjudet att lura någon. Det är också förbjudet att köpa eller sälja sådant som år haram; Det betyder att man exempelvis inte för handla med alkohol eller griskött och att köpa eller sälja lotter. Man får inte heller låna ut eller in med ränta eller utöva monopol. Man får inte manipulera varuvågen - eller varumåttet; inte heller förfalska de produkter man handlar med. Det är överhuvudtaget förbjudet att utföra någon handling som skulle kunna beröva människor någon av deras finansiella eller ekonomiska rättigheter. · I juridiska sammanhang: Det är förbjudet att starta en juridisk process mot andra muslimer inför en orättvis domare. Det är förbjudet att bära falsk vittnesbörd, att muta eller utpressa andra eller att avstå från att vittna om man ombeds att göra så. Man får inte använda tortyr för att framtvinga en bekännelse eller liknande. Man får inte heller utdöma dödsstraff, fängelse eller placera någon i husarrest på ett godtyckligt sätt. Det är överhuvudtaget förbjudet att utföra någon handling som skulle kunna beröva människor någon av deras juridiska rättigheter. · I politiska sammanhang: Det är förbjudet att leda, eller följa ledare som styr samhället med lagar som inte överensstämmer med islamiska lagar. Man år inte stifta lagar som motsäger islamiska lagar. Man får inte rösta på en politisk kandidat vars problem inte överensstämmer med den islamiska läran. Man får inte avvika eller hålla sig borta från det heliga kriget (Jihad). Det är förbjudet att lägga hinder för människors rätt till sin egendom. Det är också förbjudet att lägga hinder för de mänskliga rättigheter. Påbud och förbud: Några av dem som för första gången får islam presenterat för sig, och får höra om alla dessa lagar och skyldigheter, kommer förmodligen att undra hur det är möjligt för en muslim att komma ihåg och att efterleva alla dessa lagar? Man kanske också undrar vad som händer om man inte kan uppfylla dessa påbud eller om man är tvungen att utföra något av det som är förbjudet? Men då ska man komma ihåg att trots att föreskrifterna och förbjuden är så många så är människans plikter mot Allah få, och lätta att lära sig utantill, i jämförelse med hennes plikter gentemot andra människor. För övrigt är de flesta av dessa plikter och förbud gentemot andra människor av en medfödd, primiar och instinktiv natur. Man kan dem av naturen redan från födelsen. Det finns t.ex. redan inbyggd i människan att det är fel att döda, att ta andras egendom med våld eller att lutas. Därför räcker det att en gång få veta att Gud har förbjudit att döda, ta ned våld eller luras. Man vet och kommer aldrig att glömma det. De flesta människor undviker dessa dåliga handlingar även om de aldrig har fått höra att de är förbjudna i lagen eller i religionen. Man ska också tänka på att alla plikter i islam är justerade efter människans förmåga. Om en människa inte klarar av att bära en plikt eller utföra en del av ett påbud, då är det inte längre hennes plikt att göra det. Allah säger i den heliga Koranen: Allah betungar inte någon själ utöver dess förmåga. (2) Det ska tilläggas att den islamiska läran tar hänsyn till dem som glömmer sina plikter eller inte känner till dem. Den islamiska läran tar också hänsyn till dem som tvingas till synd. Islams helige profet har sagt att en människa kan inte anklagas för synd, som begår handlingar av misstag, tankspriddhet, glömska, okunnighet, eller tvång. En islamisk regel säger: Allting är halal (tillåtet) för dig så länge du inte vet att det är haram (förbjudet). Det ska också sägas att nödvändigheten kan vända vissa påbud till förbud, och vissa förbud till påbud. Till exempel: Det är ett påbud att fasta en månad om året - i den arabiska månaden Ramadan. Det är alltså något man måste göra. Men om fastan skadar kroppen blir det förbjudet att fasta. Ett annat exempel: Det är förbjudet att äta griskött. Men om man hamnar i en situation där det bara finns griskött att livnära sig på, då blir det tillåtet och t.o.m. ett påbud att äta griskött. 1) Det betyder för män som inte är en Mahram. En Mahram är hennes make eller en man som inte kan gifta sig med p.g.a. släktskap (T.ex. hennes far, mor- eller farfar, farbror, morbror, hennes söner, svärson, svärfar eller fosterbror. 2) Den heliga Qur'anen, svensk översättning, Qanita Sadiq, (Islamabad 1988) 2:287.
Om oss Student.se Studier Jobb och Karriär Community Nöjen Våra andra sajter:  
FAQ Copyright © 2010 Studentlya Jobbmarknaden Bloggar Erbjudanden Traineeprograms.com Smartster.se
Allmänna villkor Abovo Media Group AB Kurslitteratur Platsannonser Forum Nöjesguide Yrkesroller.se Smartster.no
Cookies Dir: +46 (0)33 722 00 00 Stipendier Traineeprogram Foton Recept Studentlya.nu Smartster.com
  Mob: +46 (0)704 22 22 01 Uppsatser Yrkesroller Sök Studenter   MVGPlus.se Festivalinfo.se
  Mail: info@abovomedia.com Hälsoskolan       Studentuppsatser.se Abandonia.com
          Studentertyckertill.se Reloaded.org
          Snuttis.se
               

Hitta ett jobb hos LeoVegas